diumenge, 29 de novembre del 2009

AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA


Dins de les Webquests, em proposo analitzar una que es pot trobar dins del directori WQ.Cat una base de dades de Webquests en Català, Castellà i altres llengües, i que es pot trobar a la següent adreça: http://webquest.xtec.cat/enlla/


D’entre la seva oferta a l’apartat ACOLLIDA I MULTICULTURALITAT, vaig triar la titulada MOVIMENTS MIGRATORIS, QUI ÉS L’ESTRANGER?, i la tria va ser tant pel seu títol com per la descripció que es feia d’aquest recurs, una proposta que anava adreçada a que l’alumne es posés en el lloc d’un emigrant, quins son els seus sentiments, com s’ha trobat al lloc d’acollida, què es pot fer per a que s’hi trobi millor?... Quina millor manera de comprendre i acceptar les diferències que sentir-se un com l’estrany, el desplaçat de la seva cultura? Així, i abans d’entrar a investigar en el recurs, em va cridar força l’atenció aquesta proposta que podeu trobar a la següent adreça:


http://ceipdrassanes.ravalnet.org/webquest/immigracio/index.htm

Es tracta doncs d’un recurs que, a part de formar en el coneixement històric dels moviments migratoris i l’intercanvi i enriquiment cultural que aquests han generat al llarg dels temps, reuneix també part de les característiques del què el paradigma de l’Interculturalitat té com objectiu, que és la comunicació i comprensió dels altres, sempre sense que hi hagi valors predominants en la manera en com esdevingui aquesta relació, amb una veritable igualtat respecte a la validesa dels propis i dels aliens.


El recurs treballa en l’infant la seva curiositat sobre com s’han produït aquests moviments de persones durant la història, quines han estat les relacions que s’han produït, i quines son les que es donen en l’actualitat respecte a l’immigrant, i el treball que proposa per part dels nens té com a objectiu que incorporin aquests coneixements i facin una reflexió sobre els sentiments propis vers als nouvinguts i les diferències culturals, i sobre com les seves actituds vers aquests estan sovint mediatitzades pel desconeixement del què suposa se un immigrant, els motius que provoquen el desplaçament i les dificultats que en arribar a la societat d’acollida aquests s’hi troben.


Així, a aquesta WQ es promou el foment de valors com la tolerància, la integració i la solidaritat, mitjançant un treball comunitari que comporta la cooperació de tot el grup que hi participa en l’activitat, i és per tant un recurs que reuneix dues vessants educatives, d’una banda fomenta la curiositat del nen mitjançat la implicació en la recerca i per tant en l’adquisició de coneixements, i d’altre fomenta la Intercuturalitat com a part del currículum escolar, acostant-lo a un model d’educació Intercultural fort o de màxims, i amb un nivell d’actuació respecte a aquesta que ajudarà als nens a superar les situacions de conflicte entre les cultures en principi antagòniques, ja que el coneixement de l’altre els facilita la capacitat de negociació en el cas de produir-se aquest conflicte, així com en certa manera farà comprendre el nen la forma del dinamisme cultural, i com al llarg de la història el contacte entre les diferents cultures ha generat fusions i barreges que han enriquit la pròpia, i que per tant l’evolució natural és la de la creació de nous codis, de fet, una transformació cultural fruit del diàleg i la negociació de valors i de l’inexorable contacte al que estan avesats.


Per tant, aquest recurs és clarament recomanable per als alumnes situats dins un context on l’arribada als centres escolars de nouvinguts pugui comportar un cert conflicte entre aquests i els autòctons.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada